Őszülés. Nem kell így lennie?

Idén 40 leszek. Ismerőseim szerint ki is nézek annyinak, ami leginkább az őszülés miatt lehet igaz. De én felveszem a kesztyűt, s leküzdve minden szkepticizmusomat kipróbálom az őszülés elleni szert, amit karácsonyra a feleségemtől kaptam. Erről szól az őszülés blog.

Friss topikok

HTML

Tulajdonképpen mitől is őszültem meg? Avagy az őszülés okai.

2014.07.09. 11:40 deresnegyvenes

oszules-okai.jpg

Mikor felfedeztem az első ősz hajszálaimat, egyből elkezdtem gondolkodni, hogy hogyan lehet az, hogy őszülök, miközben eddig azt hittem, ez csak az öregekre jellemző. Nem, természetesen nem így történt, az egész akkor kezdett el foglalkoztatni, amikor külső visszacsatolások kapcsán döbbentem rá, hogy egyre őszebb vagyok. Az már csak mostanában – az őszülés gátló tonikot használva – kezdett el érdekelni, hogy miért is van ez. Úgy általában miért kezd el őszülni az ember, és miért fordulhat elő, hogy van, akinek a haja már 30-as évei második felében hófehér, miközben akadnak szép számmal eredeti hajszínükben „pompázó” 50-esek is?

Kicsit utánanéztem az őszülés okainak, és alapvetően 2 fő okot találtam: a nem helyes táplálkozás és a stressz is nagy hatással lehet az őszülésre, mindkettő jelentősen gyorsítja a folyamatot. Kicsit magamba nézve nálam mindkettő „stimmel”, habár nem élek nap mint nap disznótoros kaján, de rendszertelenül eszem, ebből kifolyólag olykor este 10-kor ülök le a hűtő közelébe „pakolászni”. A stressz pedig szintén stimmel.

Persze ez még nem elég, mert hát ott van a genetika is: az őszülés jelentősen függ még az öröklött tulajdonságoktól is. Ugyanúgy, mint ahogyan a genetikai adottságaink meghatározzák, hogy egyenes vagy göndör a hajunk, ezek a tulajdonságok befolyásolhatják azt is, hogy mikor kezd őszülni a hajunk. A szervezetünk folyamatosan melanin pigmenteket állít elő oxidált formában. A hajszálak felé vezető úton viszont a hajgyökereknél lévő sejtek kataláz enzimeket állítanak elő, melyek elvonják a melaninból az oxigént, ami emiatt bebarnul. A kataláz enzimet kibocsátó sejtek viszont idővel elhalnak, így nincs, ami elvonja az oxigént a melaninból. Azért az szerencse, hogy ilyen esetben sem kell beletörődni az ősz hajszálakba, mert van rá ellenszer.  A stressz ellen sokat úgy sem tudok tenni, a táplálkozásomon persze lehet változtatni, de azért nincsenek ezzel kapcsolatban sem hiú reményeim: attól, hogy naponta eggyel több almát megeszek (ami így akár lehet napi 1 is), még nem fognak eltűnni az ősz hajszálaim.

Ami a további és konkrétabb rizikófaktorokat illeti, csak felsorolásszerűen: rézhiány, hormonális rendellenességek, folsavhiány, felszívódási zavar, enzim- és vitaminhiány is segíthet a kifehéredésben – ezek nyilván a táplálkozással is összefügghetnek. Viszont ezekkel érdemes orvoshoz fordulni, mert ilyenkor az őszülés csak tünet, de a fő probléma megoldása sokszor szakmai segítséget igényel.

Ugyanakkor azt gondolom, hogy el kell fogadni a tényt, hogy a haj öregedése természetes folyamat, nem lehet kikerülni.  Van, akit hamarabb és van, akit később ér el, de előbb-utóbb mindenkinek szembe kell néznie ezzel.  Annak viszont nagyon örülök, hogy rátaláltam egy olyan szerre, ami viszonylag rövid idő alatt és látványosan segít az őszülés visszafordításában.

 

7 komment

Címkék: őszülés okai

A bejegyzés trackback címe:

https://oszules.blog.hu/api/trackback/id/tr196487479

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andie 2014.07.10. 08:59:12

35 vagyok, és nekem már kb 5 éve őszül a hajam. Alapvetően barnás-szőke voltam, de mostmár kb úgy nézek ki, mint egy cirmos házimacska. Régen látott ismerősök nem tudják kihagyni az aduászt: "te hogy őszülsz?!" Ja, bammeg, észrevettem, köszi.
Különösebben nem érdekel. Aki szeret, nem azért szeret, mert szőke herceg voltam, hódítani olyan nagyon már nem akarok, foglalkozok az egyéb dolgokkal (edzés, testépítés, táplálkozás, stb).
A helytelen táplálkozás nálam is megvolt, kb tavaly előttig, akkor átálltam a teljes fitnessz kajára. A stressz dettó, dehát kinek nincs? (milliárdosok úgysem olvassák a blogot szerintem).
Tehát a megoldás nálam az volt, hogy rövidre nyírtam (tipikus testépítős, oldalt hátul nullás, felül kis "fészek"), és amúgy lesz..tam. Majd ha hófehér lesz, kopaszra nyírom :)

muchiduuuu 2014.07.10. 09:40:18

apró probléma, ahhoz képest hogy sok embernek ennyi idős korára már egyáltalán nincs is haja... tekintsétek magatokat szerencsésnek.

2014.07.10. 09:50:09

@Andie: Mondd meg nekik, hogy a fehér az új hidrogénszőke :)

Más: Én azután kezdtem el őszülni, miután az egyik volt párkapcsolatom húszas éveim vége fele gallyra vágott testileg-lelkileg. Cserébe legalább nem hullik a hajam, így olyan leszek majd öreg koromra, mint az Iron Maiden Eddie figurája. Összeaszott csontváz, lobogó fehér hajkoronával :)

Andie 2014.07.10. 10:30:03

@muchiduuuu: Egyébként ezt valóban lehagytam a hozzászólásom végéről. Apám már 30 éves korára erősen cézár-koronás volt. Ő a katonaságra írja, a sapkára, amit 40 fokban is hordani kellett, stb. Lehet, de azért hálát adok, hogy nem az ő hajhullós génjét örököltem :) Legyek inkább őszapó :)

Póniló 2014.07.10. 20:05:16

es mi a csodaszer, ami segit?

paráznabillegető 2014.07.10. 23:04:41

@Póniló: imádkozni kell.
lehetőleg több istenhez.
nem tuti tipp.

deresnegyvenes 2014.07.16. 10:11:02

Látom nem egyedül vagyok ezekkel a problémákkal... Bár én is igyekszem nem túl sokat foglalkozni velük, de néha azért zavarnak ezek a dolgok.

@Póniló: Én Reparex őszülés gátló tonikot kaptam a feleségemtől "ajándékba", ezt teszteltem, és az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat írtam le a blogba. Eddig úgy tűnik, működik a tonik.
süti beállítások módosítása